رونمایی از دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی امید برای پرتو درمانی بیماران سرطانی/ ورود ایران به جرگه کشورهای محدود صاحب ایران فناوری پیچیده و پیشرفته




در سال رونق تولید و در مراسم سالروز ملی فناوری هسته ای توسط رئیس جمهور انجام شد:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، توسط رئیس جمهور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم سالروز ملی فناوری هسته ای و رونمایی از ۱۱۴ دستاورد جدید فناوری هسته ای دانشمندان ایرانی، از دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی امید برای پرتو درمانی بیماران سرطانی ساخت شرکت دانش بنیان و تولیدکننده تجهیزات پزشکی بهیار صنعت سپاهان، رونمایی شد.

دکتر روحانی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران، گفت: شما امروز با تحریم خود چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر مدعی هستید که با تحریم می‌توانید مانع پیشرفت و توسعه فناوری هسته‌ای ملت ایران باشید سخت در اشتباه هستید.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح ۱۱۴ دستاورد جدید در عرصه فناوری و دانش هسته‌ای در سالروز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: افتتاح‌های امروز به روشنی به دشمنان ملت ایران می‌گوید شما نتوانستید و نخواهید توانست جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این خصوص گفت: با بهره گیری از توان متخصصان داخلی در پروژه دستگاه شتاب دهنده الکترون خطی پزشکی به نام امید با انرژی ۶ مگا الکترون ولت با همکاری مشترک سازمان انرژی اتمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان موفق به بومی سازی دانش فنی و ساخت دستگاه شتاب دهنده الکترون خطی پزشکی شدیم.

دکتر طاهره چنگیز افزود: این شتاب دهنده در درمان بیماری سرطان بسیار حیاتی و دارای اهمیت است که به دلیل تحریمهای ظالمانه، محدودیت های فراوانی در خرید این تجهیز و یا پشتیبانی خدمات برای ما قائل شده اند.

وی افزود: با نصب این شتاب دهنده خطی در شهرک سلامت اصفهان صف انتظار برای پرتو درمانی بیمارن سرطانی تا حد زیادی کاهش می یابد.

مدیر اجرایی طرح بومی سازی طرح شتاب دهنده خطی هم گفت: تاکنون تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این تکنولوژی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

مهندس فرید نجات بخش با بیان اینکه گروهی از مهندسان جوان در بخش های مختلف از جمله مهندسی هسته ای، پزشکی، برق، مکانیک با رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال موفق به طراحی و تولید این شتاب دهنده خطی شدند گفت: هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است.

وی ادامه داد: پیش راه اندازی دستگاه در شهرک سلامت آغاز شده و تا دوماه آینده به بیماران خدمات دهی می کند.

رئیس جمهورکشورمان نیز با تشکر از زحماتی که این سازمان در زمینه سلامت مردم انجام می دهد و با بیان اینکه این طرحی است که در زمینه پزشکی استفاده می شود، به نام خداوند بزرگ و با توسل به روح سالار شهیدان ، دستور طراحی و ساخت شتاب دهنده خطی پزشکی را در شهرک سلامت اصفهان صادر کرد. گفتنی است همزمان با سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای چندین دستاورد هسته ای در اصفهان رونمایی شد و رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس دستور شروع به کار آن ها را داد.

لازم به ذکر است با ساخت این دستگاه ضمن صرفه جویی سالیانه ارزی، زمینه صادرات آن نیز به کشورها به عنوان یک فناوری پیشرفته حاصل خواهد شد.


اطلاعات تماس

  • آدرس : تهران ، کيلومتر11بزرگراه فتح (جاده قديم کرج) ، سه راه شهريار ، جاده شهريار ، بعد از کارخانه ايران ياسا ، نرسيده به سعيد آباد ، شهرک صنعتي گلگون ، بلوار ميلاد جنوبي ، پلاک 14
    تلفن: 02165611247-02165611248
    نمابر: 02165611247
    تلفن همراه: 09120712724 
    ايميل : info@niamsh.com

    نمایندگی نیامش در کشور افغانستان و کشور عمان: 989151161970+  (آقای کول آبادی)